"Wow. het klinkt zo anders als jij het speelt! Hoe kan dat?

October 23, 2018

Ik ben een drummer/ percussionist die is opgeleid in de Westerse muziek. Ik vind het altijd lastig om de traditionele, ballet of dorp stijl djembe arrangementen te begrijpen. Maar hoe komt dat nu? Daar heb ik me in verdiept en daar probeer ik in deze blog antwoord op te geven. 

 

 

Deze stukken of samenstellingen hebben delen die in elkaar grijpen, elkaar vasthouden en verschillende ritmiek in het werk te stellen.

 

Bovendien hebben  de traditionele djembé stukken iets gemeen:
​​

  • ze komen ergens vandaan, (West-Afrika)

  • ze hebben een betekenis,

  • ze hebben een gebruik (voor het feest, ritueel, etc.)

  • ze hebben een lange, trotse cultuurhistorie en context.

 

Drummen (percussie) is muziek (of op zijn minst muzikaal). En als je echt deze stukken gaat leren spelen en gaat "begrijpen", kom je er achter dat elke ritmische composities een eigen gevoel (ritmische ziel) heeft. 

 

Buiten dat het natuurlijk super leuk is om uit gelukzaligheid, improvisatie, je eigen lijfbeat, je ogen te sluiten / je af te sluiten/ in een trance te komen  en naar een andere plaats te gaan, maar het heeft mij erg geholpen te realiseren dat de djembe muziek van oudsher afkomstig is van een systeem dat is georganiseerd als elke andere muzikale arrangement.

 

"Djembe's zijn oorspronkelijk niet bedoeld om er doelloos op te rammen. "

 

In de traditionele djembé ensembles (van oorsprong uit het West-Afrikaanse regio,) leren mensen het, (be)studeren ze het en spelen ze het samen in harmonie. Het zingen, dansen, drummen en de intentie van het stuk is allemaal prachtig samengevoegd in een eenheid.

 

Een opmerking die je regelmatig hoort is, "Hoe doe je dat zonder blad muziek?  Als je de ritmes op papier zet ziet het er redelijk eenvoudig uit. Wat is er dan zo moeilijk aan en waarom? "  Deze vragen zijn eigenlijk niet goed of eenduidig te beantwoorden. Ik denk dat het antwoord terug te vinden is in een vooroordeel welke ligt op percussie / drummen in de westerse cultuur.  Vragen die mij hierin helpen zijn:

 

  • Is het de manier waarop we kijken naar drums?

  • Zien we drums als "mindere" instrumenten?

  • Primitief en niet ontwikkeld?

  • Is er een cultureel vooroordeel dat westerse instrumenten-muziek "hoger" staat op de schaal?

 

Tijdens workshops hoor ik vaak de vraag, "Wow. het klinkt zo anders als jij het speelt! Hoe kan dat?

 

Ik heb gezegd dat de djembe een muziekinstrument is waar je op moet studeren als of het een taal is. Het heeft verschillende geluiden waarmee je kan "spreken". Een ritme of patroon is in feite een dialoog van geluiden.  Daarnaast heb je net als in elke taal ook de streekgebonden dialecten welke allemaal hun eigen charme hebben en passen bij de oorsprong van het muziekstuk. Denk aan de dialecten die de nederlandse taal rijk is. (Ook dit is smaak afhankelijk)  De djembe is een instrument welke je niet kunt vergelijken met een ander instrument of arrangement welke bestaat uit traditionele toonladders en maat verhoudingen. 

 

Conclusie:
We creëren de illusie dat trommelen een van de makkelijkste instrumenten is om te leren en het is inderdaad waar, dat je met een paar lessen al leuk mee kan spelen met een ensemble.  De volgende stap is om de muziek te gaan begrijpen en het gevoel als een verhaal over te brengen. Dan wordt  het "getrommel" ineens een boeiend verhaal.

 

Please reload

Our Recent Posts

Please reload

Archive

Please reload

Tags

Please reload

 

Hoe wij omgaan met uw gegevens staat omschreven in het privacy reglement !

©2018 by Happy Djèmbé Percussie & Slagwerk | Nederland.                                                                                                Proudly created with Wix.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now