Geen Djembé zonder Doundouns.

December 3, 2018

  

De Doundouns (Dunun, djundjun) zijn dubbelzijdige cilindervormige trommels. Ze worden traditioneel met bespeeld door met één stok op het vel te slaan aan een van de zijkanten van de trommel en met de andere hand wordt de bel gespeelt, welke aan de bovenkant van de trommel is vastgemaakt (Guinea) of een bel welke in de hand wordt gehouden en wordt bespeelt met een metalen ring die om de duim zit.

Doundouns worden met 1,2 of 3 personen bespeeld waarbij iedereen een ander ritme speelt. Elke drummer speelt de partij die hoort bij de trommel waar bij op speelt. De kleinste van de 3 is de Kenkeni (Kinkini – Guinea, Konkoni – Mali). Het Kenkeni ritme blijft vaak tijdens het hele nummer het zelfde en geeft vaak voor de djembe de basis maat en tijd aan.

 

De middelste trommel is de Sangban en de grootste (laagst gestemde)

trommel is de Dununba.

 

De ritmes op deze trommels 

worden vaak in de maat verschoven ten opzichte van elkaar gespeeld. Hierdoor gaan ze als het ware met elkaar praten en ontstaat er een verhaal.

Samen maken de Kenkeni, Sangban en de Dununba en de begeleidende belpatronen, een melodie welke gezien wordt als de basis van de West-Afrikaanse ritmes.

 

Bijna alle populaire djembe ritmes en composities in Guinea en Maili maken gebruik van deze Doundouns. Samen kun je ze vergelijken met een simpele rockband met een Basgitaar, slag-gitaar, drums en sologitaar.

 

De namen van veel West-Afrikaanse trommelstukken worden gegeven aan de doundoun melodie en niet aan de djembe. Deze stukken hebben vaak een rijke historie en zijn eigendom van families of dorpen/streken.

De doundouns kunnen ook gespeeld orden in de “Ballet-Style”, wat betekend dat een persoon twee of drie onderdelen tegelijk bespeelt. In dit geval worden de trommels rechtop gezet en niet zijdelings gespeeld. Soms zie je echter wel dat twee doundouns op elkaar worden gelegd en zijdelings worden bespeelt. En heel soms zie je iemand die en 3 zijdelings bespeelt.

 

Door de grote populariteit van de djembe, denken veel mensen die djembe leren spelen dat de djembe de basis is en de doundouns de begeleiding. Eigenlijk is het net andersom. De doundouns zijn het fundament van het ritme en de djembe is er maar een onderdeel van. De doundouns en djembe zijn eigenlijk broer en zus. Zonder doundouns is er geen djembe. Uiteraard zijn de basis djembe ritmes belangrijk, maar samen met de doundouns zijn ze een team, een band, een eenheid.

 

Een traditioneel gezegde is : Als je niet alle doundoun ritmes van een nummer kent, dan ken je het nummer niet. Vanuit elke positie, Dununba, Sangban, Kenkeni, Djembe (1,2,3) ervaar je de muziek op een andere manier en hoor je steeds nieuwe elementen in het geheel. Door vaak af te wisselen tussen de verschillende trommels leer je de ritmes beter kennen en begrijpen.

 

Het is echt geweldig als je ervaart hoeveel “lagen” er in de muziek zitten en hoe je dit door samenspel kunt ontdekken.

 

Mijn advies is dan ook om naast de djembe ook tijd te besteden aan het leren en ontdekken van de doundouns. Het maakt mijn in ieder geval Happy!

Please reload

Our Recent Posts

Please reload

Archive

Please reload

Tags

Please reload

 

Hoe wij omgaan met uw gegevens staat omschreven in het privacy reglement !

©2018 by Happy Djèmbé Percussie & Slagwerk | Nederland.                                                                                                Proudly created with Wix.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now